2022 var året hvor Bjørn igen kom ud at sejle. Ved starten af januar lå Bjørn stadig i Gilleleje uden maskinoverbygning, og uden kedel ombord, efter at den gamle kedel for et par år siden ikke blev godkendt af søfartsstyrelsen.
Den 22. januar blev den nye kedel løftet ombord og maskincasingen blev sat på plads midt af marts.
I juni kunne vi for egen kraft sejle tilbage til Helsingør, hvor vi fik nymalede joller og davider ombord. Bjørn havde også fået nye lanternekasser.
I juni sejlede vi de første ture med turister og charter. Vores nye elforvarmer valgte at stå af før første tur. Blev overophedet og satte ild til kullet i styrbord kulkasse. Heldigvis var vi på Bjørn og fik slukket med egne sprinklere, og dagens tur kunne sejles, med forsinkelse. Elforvarmeren bliver nu isoleret og flyttes længere væk fra kulkassen, samtidig med at der kommer mere sikkerhed, så det ikke kan gentage sig. Desværre kan vi først få de nødvendige reservedele til foråret 2023.
I juli sejlede Bjørn 14 dage til Hundested. Det var 14 fine dage for besætningen, men var en dårlig forretning, da kulpriserne i år gjorde det umuligt at få overskud på turene. Ligeledes fik vi to dage med dårligt vejr, hvor vi ikke kunne sejle . Derefter fik vi to dage med maskinskade, så vi igen måtte aflyse. Men fin hjemtur i herligt vejr og med mange passagerer, i modsætning til opturen hvor der var bølgegang, og så godt som alle, passagerer som besætning, blev søsyge.
I august og september havde vi flere fine sejladser, både charter, askespredning og turistsejlads. Men stadig en dårlig forretning.
I september holdt havnen kulturnat. Her fik Bjørn mange besøgende, og med musik på fordækket fra Bjørnekvartetten, var stemningen sikret.
Ellers har vi fået smurt dækket med en blanding af lindolie og tjære samt fået lakeret skibets skylights og nedgange til maskine og mandskabslukaf, så de nu fremtræder flotte og skinnende.
I 2023 regner vi blot med almindelig vedligeholdelse, og vi planlægger med en tur til Københavns havn, og så til Vejle sidst i august.