Teknisk data

tegn006
Museumsdampskibet BJØRN 
Navn: S/S BJØRN Kaldebokstaver: OYAR Kontrolnummer: V63 IMO nummer: 5045677
 Ejerforhold: Dansk Veteranskibsklub S/S ”Bjørn”
  • Byggeværft: G. Seebeck A.G., Geestemünde, Bremerhaven.
  • Byggeår og værftnummer: Søsat 15. december 1908 som nummer 283. Prøvetur 31. januar 1909
  • Klasset i Bureau Veritas X I 3/3 II P PR. 1909-1913, herefter Statens
    / Søfartsstyrelsen.

tegn004

Tekniske data

  • Skibstype: Isbryder og bugserdampfartøj med isforstærkning og 5 vandtætte tværskotter.
  • Længde overalt: 26,18 meter
  • Længde mellem p. p.: 25,60 meter
  • Største bredde: ,.. 7,93 meter
  • Lastet dybgang: 3,27 meter
  • Brutto register tonnage: 135 tons
  • Netto register tonnage: 45 tons
hovedmaskine
Hovedmaskine

  • Triple ekspansion dampmaskine bygget af G. Seebeck A.G., nr. 435, med cylinderdiametre på 290, 445 og 755 mm.
    Slag længde 600 mm.
  • Den indicerede effekt udgør 450 IHK ved et omdrejningstal på 130 omdr./min. og ved et kedeltryk på
    13 kg/cm2.
  • Kulforbruget er ved prøve bestemt til ca. 1 kg kul / IHK / time.
  • Gliderne har George Stephenson styring.
  • Svalevandspumpe, 2 stk.lastpumper, 2 stk. fødepumper samt luftpumpen ( system Edwards) er trukket af
    hovedmaskinen.
kedel24
kedel13
Kedel

  • Type Skotsk Marinekedel indrettet for kulfyring.
  • Original kedel bygget af G. Seebeck A.G., nr. 346.
  • Diameter 3,7 m., længde 3,25 m. 2 stk. korrugerede fyrkanaler efter Morison. Arbejdstryk 13 kg/cm2,
    hedeflade 132,2m2. .
  • Original kedel udskiftet i 1923 med kedel fremstillet af A/S Aalborg Skibsværft, nr. 39. med samme arbejdstryk,
    men med hedeflade på 136,4 m2 og en længde på 3,34 m.
  • Risteflade på 4 m2 fordelt på 2 fyrkanaler.
  • Kedlen blev ombygget til oliefyring ultimo 1950 og er nu (i 2006 – 2007) bragt tilbage til kulfyring.
  • Kedlen er efter en tykkelsesmåling af fyrkanalerne nu godkendt til et arbejdstryk på 10 bar.
  • Ved ændringen til 10 bar arbejdstryk falder hestekraftydelsen, men da S/S Bjørn hverken skal bryde is
    eller bugsere, er det en fordel, da der kan spare kul uden at forrykke balancen i kedlen og maskineriet.

lysmaskine
Lysmaskine:
Dampmaskine fabrikat E. Reader & Sons Itd.nr. 17874, tilsluttet 110V DC,
82 A jævnstrøms-dynamo compound, fabrikat Thomas B. Thrige, nr. 231781.
Dette anlæg var tidligere installeret i DSB´s dampfærge VALDEMAR, der blev ophugget i 1961 i Randers af
firmaet Løgstrup
Lænse-/brandpumpe:
Duplexpumpe, fabrikat Norddeutscher Maschinen- und Armaturfabrik GmbH. nr. 1398.
Data: 190 x 125 x 250 mm
fodepumpe
Fødepumpe:
Duplexpumpe, fabrikat Worthington, nr. 5138242
Data: 5¼” x 3½” x 5”
styremaskine
Styremaskine: Fabrikat Sentinel-Alley & MacLellan Ud., nr. 2586.
Her er bronze-tandhjulet desværre blevet stjålet, medens styremaskinen var på værksted (Holmen)
i København, det er løst ved “Søren Tandhjuls” hjælp.
capstan Capstan:
Fabrikat Robt. Roger & Co.Ltd. Stockston-onTrees.
ankerspil
Ankerspil:
Fabrikat M. Achgelis & Söhne, Tyskland.

NB: Da skibet blev bygget, var der ikke elektrisk lys ombord, der var kun en lille damp-dynamo til at levere strøm til en kulbue-projektør i stævnen, til brug under isbrydning. Til lys måtte man klare sig med petroleumslamper og dagslys via lysprismer i dæk. Vi har stadig indsatsen til kulbueprojektøren, men ikke huset, det skal rekonstrueres.