Navn: S/S BJØRN Kaldebokstaver: OYAR Kontrolnummer: V63 IMO nummer: 5045677
Ejerforhold: Dansk Veteranskibsklub S/S ”Bjørn”
- Byggeværft: G. Seebeck A.G., Geestemünde, Bremerhaven.
- Byggeår og værftnummer: Søsat 15. december 1908 som nummer 283. Prøvetur 31. januar 1909
- Klasset i Bureau Veritas X I 3/3 II P PR. 1909-1913, herefter Statens
/ Søfartsstyrelsen.
Tekniske data
- Skibstype: Isbryder og bugserdampfartøj med isforstærkning og 5 vandtætte tværskotter.
- Længde overalt: 26,18 meter
- Længde mellem p. p.: 25,60 meter
- Største bredde: ,.. 7,93 meter
- Lastet dybgang: 3,27 meter
- Brutto register tonnage: 135 tons
- Netto register tonnage: 45 tons
Hovedmaskine
- Triple ekspansion dampmaskine bygget af G. Seebeck A.G., nr. 435, med cylinderdiametre på 290, 445 og 755 mm.
Slag længde 600 mm. - Den indicerede effekt udgør 450 IHK ved et omdrejningstal på 130 omdr./min. og ved et kedeltryk på
13 kg/cm2. - Kulforbruget er ved prøve bestemt til ca. 1 kg kul / IHK / time.
- Gliderne har George Stephenson styring.
- Svalevandspumpe, 2 stk.lastpumper, 2 stk. fødepumper samt luftpumpen ( system Edwards) er trukket af
hovedmaskinen.
Kedel
- Type Skotsk Marinekedel indrettet for kulfyring.
- Original kedel bygget af G. Seebeck A.G., nr. 346.
- Diameter 3,7 m., længde 3,25 m. 2 stk. korrugerede fyrkanaler efter Morison. Arbejdstryk 13 kg/cm2,
hedeflade 132,2m2. . - Original kedel udskiftet i 1923 med kedel fremstillet af A/S Aalborg Skibsværft, nr. 39. med samme arbejdstryk,
men med hedeflade på 136,4 m2 og en længde på 3,34 m. - Risteflade på 4 m2 fordelt på 2 fyrkanaler.
- Kedlen blev ombygget til oliefyring ultimo 1950 og er nu (i 2006 – 2007) bragt tilbage til kulfyring.
- Kedlen er efter en tykkelsesmåling af fyrkanalerne nu godkendt til et arbejdstryk på 10 bar.
- Ved ændringen til 10 bar arbejdstryk falder hestekraftydelsen, men da S/S Bjørn hverken skal bryde is
eller bugsere, er det en fordel, da der kan spare kul uden at forrykke balancen i kedlen og maskineriet.
Lysmaskine:
Dampmaskine fabrikat E. Reader & Sons Itd.nr. 17874, tilsluttet 110V DC,
82 A jævnstrøms-dynamo compound, fabrikat Thomas B. Thrige, nr. 231781.
Dette anlæg var tidligere installeret i DSB´s dampfærge VALDEMAR, der blev ophugget i 1961 i Randers af
firmaet Løgstrup
Lænse-/brandpumpe:
Duplexpumpe, fabrikat Norddeutscher Maschinen- und Armaturfabrik GmbH. nr. 1398.
Data: 190 x 125 x 250 mm
Duplexpumpe, fabrikat Norddeutscher Maschinen- und Armaturfabrik GmbH. nr. 1398.
Data: 190 x 125 x 250 mm
NB: Da skibet blev bygget, var der ikke elektrisk lys ombord, der var kun en lille damp-dynamo til at levere strøm til en kulbue-projektør i stævnen, til brug under isbrydning. Til lys måtte man klare sig med petroleumslamper og dagslys via lysprismer i dæk. Vi har stadig indsatsen til kulbueprojektøren, men ikke huset, det skal rekonstrueres.