Brugervejledning hjemmeside
Forord
Hjemmesiden opdateres med to forskellige editeringsværktøjer. Det ene "bor" i kontrolpanelet. Jeg kalder det for den danske editor. Det bruges hovedsagelig til at redigere nyheder og medlemsinfo med.
Det andet bor i den sort/hvide topmenu og hedder "Edit with thrive Architect". Derfor kalder jeg det for den engelske editor. Denne editor bruges til sider og designelementer. Ved ændringer her, skal I som udgangspunkt kontakte designeren.
Nogle steder får I en tastatur-genvej. Den står som CTRL+X til windows brugere. Bruger du mac, skal du i stedet finde CMD-tasten, CMD+X.
Vi begynder med begyndelsen, log ind, og derefter kigger vi på indlæg..
Log ind
Tilføj dette efter adresselinjen: /wp-admin og tast Enter.
Så får du dette vindue
Du er nu i "maskinrummet". Her er overvældende mange muligheder, men i første omgang er der kun to, som du skal bruge: "Indlæg" og "Medier".
Sådan indsætter du et nyt indlæg
Sæt markøren ved "Indlæg" og vælg "Tilføj nyt". Så får du dette vindue:
Nyt indlæg - i den danske editor
Sæt markøren ved "Tilføj overskrift" og skriv den rigtige overskrift ...
Skriv eller copy/paste nyheden ved "Start med at skrive"
NB! Når du benytter copy/paste, skal teksten helst være renset for evt. Word-formattering. I dit tekstbehandlingsprogram kan du vælge en tekstudgave som er neutral, dvs. fri for kodning.
Når du er færdig med at tilrette teksten, skal du kigge i værktøjskassen til højre.
1 Tryk på fanebladet Indlæg.
2 Tjek at der er valgt en kategori (debat)
3 Tilføj evt. et udvalgt billede
4 Vælg kommentar-muligheden til eller fra (flueben)
5 Nu kan du udgive eller opdatere indlægget => Blå knap øverst til højre
Indlægs oversigt og værktøjer
Når du peger på en indlægstitel, kommer der en række værktøjer frem. Hvis du skal ændre i indholdet, brug “Rediger”. Hvis du skal ændre i titel, dato eller kategori, så kan du hurtigt og nemt få adgang via “Lynrediger”. Hvis du har et færdigt indlæg med et flot format, som du gerne vil kopiere og genbruge, så brug “Clone”.
Sådan indsætter du et nyt medie (foto, grafik eller PDF)
Sæt markøren ved "Medier" og vælg "Tilføj nyt". Så får du dette vindue:
Nyt medie - i den danske editor
Du kan vælge dig frem til en billedefil på din pc ved at bruge knappen "Vælg filer", eller du kan klik-trække ét eller flere billeder fra en mappe på din pc ind i dette vindue. Begge dele henter billedet eller billederne ind i dit mediebibliotek.
Du kan også hente billeder, imens du arbejder med debatindlægget i den danske editor. Det gør du sådan her:
Hent billede, mens du arbejder med debatindlæg
Klik på det lille sort/hvide + (det kommer frem, når du holder musen hen over næste tekstafsnit).
Skriv billede i søgefeltet i toppen af det værktøjsvindue der kommer frem. Vælg en passende billedmulighed, så bliver du ført til Mediebibliotek eller upload nyt.
Hvis du har flere billeder, kan det betale sig at skrive "galleri" i søgefeltet. Med "galleri" kan du vælge flere billeder på en gang, og de får en pæn opsætning på siden.
Det er kun det første par gange, at du skal skrive noget i søgefeltet. Værktøjskassen tilpasser sig hen ad vejen og sætter det mest brugte værktøj øverst!
Hjemmesidens krav til billeder
Det er vigtigt, at der er en tovholder, som behandler billederne (og evt. videoer), før de fragtes videre til mediebiblioteket.
Rettesnoren for billeder til hjemmesidebrug:
Gennemsnitlig fysisk størrelse: 1024 px på den længste led, hvad enten det er bredde eller højde.
Maksimal fysisk størrelse: 1600 px
Opløsning: 72 px
Vedhæftninger som pdf’er og grafik fylder i sagens natur meget mere, og det er i orden.
Med videoer er det en anden historie. De skal lægges op på en videotjeneste som YouTube eller Vimeo, før de kan bruges på hjemmesiden. Herfra kan de indsættes på hjemmesiden med et link eller en kode.
Et guldtip om medier
Når du har fat i et billede i mediebiblioteket, f. eks. ved første upload, så sæt en kort, beskrivende tekst i alle fire tekstfelter (alt-tekst, titel, billedtekst, beskrivelse). De fire tekster må gerne være ens, det er det nemmeste, og det er okay.
Hvorfor? Fordi det bliver nemmere for potentielle læsere at finde dine indlæg, og fordi den lille ekstra indsats giver plus-points i søgemaskinerne.
I gør ret i at udfylde alle fire tekstfelter omkring billedet. Jeg har bemærket at I gerne skriver lidt om hvad der ses på billedet, f. eks.”Slæbet påbegyndt”. Her vil jeg anbefale at I altid laver en grundtekst, som placerer skibet med navn og gerne måned/år i en bestemt sammenhæng.
Eksempel: S/S Bjørn oktober 2021 på første sejltur i halvandet år.
Denne første sætning indgår i hvert fald i alt-teksten, og gerne i alle billedtekster fra denne begivenhed. Efter dette første punktum tilføjer I så hvad der ses på lige præcis dette billede.
Det virker lidt omstændeligt, men det er en gave til folk, som kommer forbi hjemmesiden om ti år, og det gør hvert eneste billede mere interessant, ikke bare for eftertiden, men også f. eks. skoleelever og andre, som intet aner om dampskibe.
Det er også en gave til foreningen, idet sliddet med billedtekster betyder, at søgemaskinerne får 50-80% mere information at arbejde med og derfor kan rangere hjemmesiden præcist til de, som søger.
Det er lidt ligesom at pudse messing ombord. Det skal gøres igen og igen, og den besøgende opdager det måske ikke en gang. Men skibet ville ikke være sig selv uden!
NB! Hvis du ikke ønsker at have en billedtekst under billedet, så kan du bare undlade at skrive noget i billedtekst-feltet.
Guldtips om hyperlinks
1 Markér den tekst, som du gerne vil gøre til et link. Gå til den hvide værktøjsboks for oven og vælg link-symbolet (8). Her kan du indskrive link-adressen. Der findes også en tastatur-genvej: CTRL+K.
2 Hvis du nævner en email-adresse, som du rigtig gerne vil have gæsterne til at bruge, så markér adressen og tast CTRL+K. Dér hvor du plejer at skrive link-adressen, skriver du nu (uden citationstegn) "mailto:eksempel@eksempelmail.dk", og så husker du at sætte flueben i "Åbn i ny fane". Ellers virker det nemlig ikke!
3 Noget tilsvarende kan du gøre med mobiltelefon-numre. Markér nummeret, tast CTRL+K og skriv (uden citationstegn og uden mellemrum) "tel:XXXXXXXX".
Den engelske editor – “Edit with Thrive Architect” (lyseblå tekst) – bruges fortrinsvis til design formål, men også til at lægge nye numre af Bjørnetjenesten op under MEDLEMSBLAD
Ved nyt indlæg, husk altid at sætte flueben i Kategori
Det kan ske at du har uploadet en nyhed og et billede, som efterfølgende ikke kommer frem. Hvad nu?
(1) Tjek at du har “Gemt” det nye indlæg/billede
(2) Test sidens “Performance” oppe i den sort/hvide vælrktøjslinje (lyseblå skrift) – vælg “Purge all caches”
(3) Prøv at åbne siden eller indlægget i et privat eller "incognito" browservindue
Sådan indsætter du et nyt nummer af Bjørnetjenesten (og andre PDF-dokumenter)
Åbn mediebiblioteket efter at du har uploadet seneste PDF. Åbn PDFen og brug værktøjet nederst til højre "Kopier URL til udklipsholder".
Herefter: Gå til siden MEDLEMSBLAD og Åbn denne i den engelske editor – "Edit with Thrive Architect" – lyseblå tekst i den sort-hvide topmenu.
Herefter skriver du titel og dato på det nye nummer i øverste linje. Du kan evt. kopiere fra forrige nummer og så bare rette datoen.
Marker tekstlinjen og åbn link-værktøjet (eller brug tatstaturgenvejen CTRL+K). Nu kommer link-værktøjet frem, og det link, der sidder og venter i udklipsholderen kan sættes ind.
Så skal der GEMMES. Kig efter grøn knap nederst til venstre i skærmen.
Du kan også bruge CTRL+S.
Til sidst skal du lukke den engelske editor, og det gør du ved at trykke på den lille officersvinkel til højre i den grønne knap. Her kan du vælge imellem tre måder at gemme på:
Save and preview giver dig resultatet af dagens arbejde.
Save and return to post editor gør det samme og sender dig til wordpress editoren.
Exit without saving er en mulighed for at fortryde den seneste ændring, som ikke allerede er gemt.
Her er en lille video, som viser fremgangsmåden:
Sådan indlægger du link til PDF og andre dokumenter
Gå til mediebiblioteket og vælg det pågældende dokument. Kig i værktøjskassen til højre – nederst ser du en blå knap "kopier URL til udklipsholder". Gør det.
Gå til det indlæg, hvor dokumentet skal indsættes. Skriv dokumentets navn, f. eks. Generalforsamling 2021, og markér navnet. Indsæt link fra udklipsholderen (computerhukommelsen) i det lille link-værktøj, et "væltet" 8-tal, der kommer frem over teksten.
Tryk gem, og linket er nu etableret i indlægget.
Hvis link-værktøjet ikke kommer frem, kan du bruge tastaturgenvejen CTRL+K.
Her er en lille video uden lyd, som viser fremgangsmåden.
Husk at spørge til det, som du ikke forstår eller ikke kan få til at virke.
Ingen spørgsmål er for dumme!